|
Ідейно-художній аналіз творів на уроках української літератури
Художній аналіз вірша
- За допомогою яких художніх засобів автор досягає яскравості, виразності зображуваного?
- Знайди епітети, метафори. Визнач їх роль у тексті.
- Для чого письменниця використовує речення з емоційним забарвленням?
- Яку роль відіграє у вірші природа?
Основні вимоги до читця
- Образно мислити, а відтак емоційно збуджуватися.
- Швидко переключатися з одного емоційного стану в інший.
- Читати чітко, виразно, добре поставленим голосом.
- Постійно вдосконалювати техніку читання.
- Мати постійний зоровий контакт з аудиторією.
- Міміка має сама виникнути з почуттів автора.
- Жести — доречні.
- Поза, манери — стримані й невимушені.
Схема розгляду біографії письменника
- Чим характерна історична епоха, в яку жив письменник?
- Сім’я, в якій формувався і розвивався його внутрішній світ.
- Де, коли і яку освіту здобув?
- Роль книги в його самовихованні.
- Життєві віхи біографії (дати). Скласти опорний конспект у вигляді хронологічної таблиці.
- Люди, з якими спілкувався, дружив.
- Що любив і що ненавидів письменник? Громадянська активність.
- Творча праця письменника (жанрове багатство, публіцистика, переклади).
- Естетичний ідеал письменника (його уявлення про справедливий соціальний лад, гармонійно розвинену людину, стосунки між людьми).
- Життя письменника. Який поштовх воно дало мені для роздумів над своїм життям?
Аналіз прозового твору
- Жанр.
- Життєва основа.
- Тема.
- Проблематика.
- Особливості сюжету і композиції (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка).
- Роль позасюжетних елементів (епіграф, авторські роздуми та відступи, присвята, описи, назва твору).
- Система образів.
- Провідна думка.
Схема аналізу художніх образів
- “Анкетна” характеристика героя (хто? звідки? якого роду? чим займається?)
- Персонаж епізодичний, другорядний чи головний.
- Чи є в нього прототип?
- Портрет героя (відповідність чи не відповідність його внутрішньому світу).
- Характер персонажа поданий у розвитку чи епізодично.
- Соціальне звучання образу.
- Пов’язані з даним героєм проблеми, які порушує автор.
- Психологічна складність характеру (духовне багатство, моральна краса чи потворність, їх співвідношення в душі героя).
- Місце і роль персонажа в сюжеті. Чим пов’язаний він з іншими героями (зв’язком життєвим, емоційним, духовним)?
- Мова як засіб самовираження персонажа.
- Ставлення до нього інших дійових осіб.
- Ставлення автора до свого героя.
- Актуальність проблем, порушених письменником через даний персонаж.
- З якими відомими вам героями перегукується образ даного твору? Що в них спільного, а що відмінного?
- Моє сприйняття героя.
Схема аналізу епічного твору
- Автор, його місце в літературі.
- Автобіографічні та біографічні відомості, пов’язані з життєвою основою твору.
- Соціально-суспільні умови, в яких був написаний твір.
- Назва твору(алегорична, символічна, метафорична, сюжетна, влучна(чи ні), образна(чи ні).
- Жанрові особливості.
- Тема.
- Ідея.
- Художній конфлікт (соціальний, побутовий, психологічний).
- Композиція(експозиція, зав’язка конфлікту, розвиток дії, кульмінація, розв’язка конфлікту).
- Правда та художній вимисел.
- Проблематика твору.
- Аналіз художніх образів.
- Мова автора як своєрідність його індивідуального почерку; описи та ліричні відступи.
- Народність твору.
- Аналіз художніх образів.
- Мова автора як сворідність його індивідуального почерку; описи та ліричні відступи.
- Народність твору.
- Роль твору в суспільному житті свого часу.
- Актуальність (чи ні) його для сучасників.
- Вплив яких відомих авторів відчувається (чи ні) в даному творі.
- Відгуки критиків та інших діячів мистецтва.
- Екранізації та сценічні постановки (якщо є). Чим авторський задум відрізняється від режисерського втілення.
- Мої думки з приводу прочитаного.
|
Календар | « Червень 2025 » | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд | | | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
|